!!! شتر گاو پلنگ !!!

جیت کان دو » این میراث با ارزش مرحوم بروس لی ، یکی از بحث برانگیزترین هنرها خصوصاً در چند ساله اخیر بوده است . امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا به تدریس جیت کان دو مشغول هستند و سازما نهایی را هم تشکیل داده اند که از طریق آن در ظاهر به گسترش جیت کان دو و در اغلب به تجارت و مطرح کردن نام رئیس سازمان خود می پردازند . جای تاسف است که بروس لی فرصت پیدا نکرد تا هنر خود را به صورت سازمان یافته و کلاسیک به جهانیان عرضه کند و تنها توانست به تربیت یک نسل انگشت شمار در دهه 60 میلادی بپردازد .
جیت کان دو در کشور ما حال و هوایی قدری متفاوت با سایر نقاط جهان دارد ، عنوان سبک بروس لی خود کافی است تا تعداد بسیاری از علاقه مندان به وی و هنرهای رزمی را جذب کند تا به این انگیزه که آنچه در فیلم های وی دیده اند ، فرا بگیرند خود را وقف جیت کان دو کنند .
باید عنوان کنم که من نه مربی جیت کان دو هستم و نه مدعی این هنر ، اما با مطالعه عمیق منابع در دسترس در مورد جیت کان دو بر آنچه اغلب اساتید و هنرجویان بنام جیت کان دو ارایه می دهند ، ایراد می گیرم . چندی پیش از هنر جویانی که به قول خود چندین سال را صرف آموختن جیت کان دو کرده بودند و اکنون قصد پیوستن به یکی از سبک های رینگی را داشتند ، آزمونی به عمل آوردم ، متاسفانه همه آنها در انجام تکنیک های پایه دچار ضعف اساسی بودند ، البته مشت همیشه هم نمونه خروار نیست و من هم با مشاهده چند هنرجو قصد ندارم در مورد کل جامعه جیت کان دو قضاوت کنم ، اما نکته بارزتری که در مورد این هنرجویان و حتی در سایر کلاسها ، حداقل طبق شواهد شخصی مشاهده کرده ام ، یک نوع سطحی نگری است که به تقلید ژست های بروس لی در فیلم ها ، در مبارزات و تقلید پوشش بروس لی محدود می شود . آیا این جیت کان دو است ؟ آیا فردی که حرکات رقص پا و . . . بروس لی را تقلید کند ، جیت کان دو کار خوبی است ؟ آیا پوشیدن لباسهایی به طرح لباس های بروس لی در فیلم ها به معنی درک جیت کان دو است ؟ آیا هنرجویان جیت کان دو می دانند آن لباسهای سرمه ای رنگ با یقه بسته ، لباس فرم مردم عادی در زمان چین کمونیست بوده است نه لباس فرم جیت کان دو ؟
در مورد بروس لی مقالات بی شماری نوشته شده و ابعاد مختلف شخصیت وی مورد بررسی قرار گرفته ، آنچه بیش از همه دارای ارزش است آن است که وی دارای ذهنی خلاق و خواهان آزادی بوده است ، در زمانی که سبک های رزمی شرقی یک به یک به جامعه آمریکا معرفی می شدند و هر کدام هم مدعی کاملترین ، قویترین و بهترین بوده اند ، جوانی سر بر آورد و دوست داران هنر های رزمی را به دوری از تعصب تشویق می کند ، وی جمله ای ساده و پر معنا را مطرح می سازد : « اگر سبکی کامل بود پس چرا این همه سبک به وجود آمده اند ؟! » وی البته مورد غضب استادان بزرگ سبک های سنتی قرار می گیرد که از گستاخی و ماجرا جویی این جوان که به نوعی موقعیت آن را به خطر می انداخت ، خشمگین شده بودند ، اما وی همه رزمی کاران را مورد نکوهش قرار می داد که کورکورانه از تعالیم هیچ کس بهره مند نشوند و پیروی نکنند ، با ذهنی باز و بدون تعصب از هر سبکی بیاموزند و در واقع « هر چه خوب و دارای کارآیی است جذب کنند ».
بروس از همین طرز فکر در پرورش مهارتهای خود استفاده کرد ، وی با بزرگان بسیاری به تمرین پرداخت و با آنها تبادل دانش نمود ، جون ری استاد بزرگ تکواندو از جمله افرادی است که سالها با بروس به تمرین پرداخته است . جمعی از پیشگامان فول کنتاکت کاراته همچون جو لونیس ، باب وال مایک استون ، چاک نوریس و . . . نزد وی تمرین نموده اند ، از نقش وی در آفرینش کاراته تماس کامل نباید چشم پوشی کرد ، هر چند به این موضوع پرداخته نشده است ، اما بروس تنها راه مهارت در مبارزه و درک کامل از آن را مبارزه تماس کامل با استفاده از لوازم ایمنی می دانسته است که خود در واقع مفهوم مبارزه آزاد است .
بروس لی جیت کان دو را خلق کرد ولی همیشه از اینکه نامی برای آن در نظر گرفت پشیمان بود ، چرا که جیت کان دو یک تفکر و فلسفه است که همواره پویاست ، هر روز می توان چیز جدیدی یاد گرفت و بر داشته ها افزود ، آنچه بروس آموزش می داد ترکیبی بود از ضربات ساده و کاربردی از ضربات پای کاراته ، ضربات مشت بوکس ( وی بسیار تحت تاثیر محمد علی کلی بوده است ) و حتی فنون گلاویزی که از استاد بزرگ «جن لبل» فرا گرفته بود . وی اعتقاد داشت که راه ساده و مستقیم بهترین راه است در جلد اول کتاب وی از سری کتاب های « شیوه رزمی بروی لی » که به « آموزش تکنیک های دفاع از خود » می پردازد شاهد هستیم که ضربات ساده و کاربردی هستند و دفع حمله با یک یا دو حرکت پایان می یابد .
بروس لی جیت کان دو را خلق کرد چون نیاز به تغییر را درک کرده بود ، چرا که ذهن خود را آماده پذیرش مطالب جدید ساخته بود ، جیت کان دو فلسفه یافتن و استفاده از بهترین ها برای یک رزمی کار است . آیا شما دارای چنین توان و دانشی هستید ؟
«جرج دیلمن» استاد بزرگ هنر های رزمی نظر جالبی در مورد جیت کان دو دارد : هنر بروس لی ، هنر بروس لی بود و با بروس لی مرد . منظورم این است ، که اگر او امروز راه بهتری می یافت بعضی چیزها را عوض می کرد . اگر شما راه بهتری برای اجرای مشت و لگد داشتید ، او آن را امتحان می کرد و اگر واقعا بهتر بود آنرا بکار می گرفت .» این است مفهوم جیت کان دو واقعی .

نوشته شده در ۱۳۸٩/۸/٢۱ساعت ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ توسط nOvid نظرات () |

Design By : Mihantheme